Kisah RM 1.00 yg digandakan oleh Allah s.w.t..

 Assalamualaikum w.b.t..

Salam Jumaat..

Nak sharing kisah rezeki berganda-ganda dengan hanya berbekal RM 1.00.. Based on my own experience.. Sharing supaya bermanfaat buat semua reader & niat untuk mengajak kalian untuk sentiasa hanya berharap & bergantung kepada Yang Maha Esa.. 

Kisahnya, 

Tanggal 25/09/2020.. saat satu hari lg menanti hari gaji yakni jatuh pada 26hb setiap bulan.. So, biasalah kann.. dah tengah & hujung bulan adalah minggu2 struggle & bertahan.. duit dalam wallet semakin lama semakin mengucup & berkurang.. duit selit dalam buku pun dah abis dipakai.. duit syiling makin susut.. so, selalunya time2 nie kita akan rasa tertekan & serabut.. betul kan? 

So, akak pun tak terlepas dgn perasaan2 resah & gundah gulana.. yela, nak makan ape je dengan duit RM 1.00 kann.. zaman 2020 ni, harga nasi lemak pun dah RM 1.50.. tu xpe la, kawan lak dah gaji.. selalu dia memang ajak makan restoran2 mahal.. tapi aku pulak belum gaji.. dalam hati dok risau gak la.. tapi, aku cuba amalkan tips “Tenang”.. yang mana bila kita tenang, InshaAllah kita akan mudah untuk facing apa2 masalah.. 

Then, berbekal RM 1.00 tu aku pun pandang la duit tu sambil baca zikir “Alhamdulillah..” sambil cakap kat duit tu, “Takpe tinggal RM 1.00 pun. At least aku ada RM 1.00, orang lain mungkin RM 1.00 pun tak ada.. so, Alhamdulillah.. Segala Puji Bagi Allah.. Allah Empunye Rezeki”.. 

Selepas itu, datang la sahabat nak beli minyak kelapa dara.. aku tak jual pun minyak tu.. hari tu saje la share gmbr minyak kelapa dara kat FB.. tibe member Pm kata nak beli.. so, aku pun bagitau kat akak yg jual tu.. akak tu bawak la hari Jumaat yakni hari ini.. aku pun tanya la kat akak berapa ringgit sebab nak kena bagitau kat kawan tu.. tibe kakak tu kata akak tolak dengan ko RM 12.00 .. so, terpulang la pada ko nak tolak kat kawan tu berapa.. aku x puas hati.. mane boleh kann.. sebab aku x jadi dropship pun plus aku x simpan pun stok ke ape ke.. last2 akak tu cakap kalau biasa harga RM 18.. then, aku pun tolak la kat kwn tu harga biasa, RM 18. Mula2 member tu macam terkejut gak.. sebab ari tu aku kata dalam RM 15, 16 atau 17.. tu sebab aku main petik je.. so, aku pun explain la kata harga tu akak tu yg bagi.. member pun bayar la harga tersebut.. so, duit itu aku serahkan kepada kakak tue.. then, kakak tu boleh2 nak tolak murah lg ngn aku dalam RM 10 - 11.. aku pun cakap la.. aku amik harga RM 12 gak.. sebab akak tu tolak dah cukup murah dah.. dah la nak buat sendiri minyak kelapa dara tu prosesnya renyah & susah.. 

so, aku memang tak keluar modal.. zero marketing kat FB story.. dapat untung mudah2 je..berkat zikir tersebut.. 

harga biasa : RM 18

harga akak tu bagi : RM 12

Untung : RM 6

Nampak tak? Yang pagi tadi, duit ada RM 1.00 je lepas beli breakfast.. tibe dalam tengah hari yg RM 1.00 jadi RM 6.00.. satu kali ganda ke berganda2?? Lepas tu dapat lagi rezeki teman kawan lain gi shopping baju.. member tu belanja aku minum air Chatime.. tu la rezeki yg turun tanpa disangka2 bila mana kita bersyukur yakni dengan menyebut kalimah-Nya.. “Alhamdulillah”.. 

Dulu pernah dengar ceramah Ustazah Asma’ Harun kat youtube katanya kalimah “Alhamdulillah” merupakan satu doa yang paling afdal & mulia.. berdoa dengan menyebut Alhamdulillah, maka hajat kita akan terkabul.. satu kalimah je kawan2... Allah berikan pertolongan & rezeki dari arah tidak disangka2.. apa lagi bila kita buat amalan2 lain.. Allah Maha Baik kawan2.. Allah Maha Kaya, Allah Maha Memberi.. kita je suka sangat meminta dengan manusia sedangkan manusia tu tak kaya mana pun.. kekayaan mereka tu pun Allah yang bagi sebab Allah Ya Ghani, Allah Ya Mughni, Allah Ya Wahhab.. :)

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua.. moga aku & kalian diberikan kesihatan, kekayaan & rahmat yg melimpah ruah.. aminnn.. 

Sekian...






Comments


Popular posts from this blog

La Ikro Ha Fiddin

LAWAMMAH (BARAN)

La Vacas Meat Shop